Vem tänker på de kvinnliga politiska fångarna?

Med anledning av den gångna kvinnodagen. Hur tillbringar de palestinska kvinnliga politiska fångarna sin tid i ockupationsfängelserna?

Statistik visar att den israeliska ockupationen sedan 1967 har begått mer än 16 000 politiska arresteringar riktade mot palestinska kvinnor.

Den palestinska kvinnan i ockupationsfängelserna bor i ett fängelse inne i fängelset.. “Vi saknade integritet och vi fruktade själva för de manliga och kvinnliga fångvaktarnas bedrägeri och övervakning, vare sig det är mänskligt eller med kameror.” Med dessa ord, började den frigivna fången Fatima Al-Zeq prata om sin upplevelse av internering.

Al-Zaq sa till Al-Jazeera, ”Vi är alla lika lidande inne i ockupationens fängelser. Det finns ingen skillnad mellan en manlig och kvinnlig fånge, och den kvinnliga fångens lidande ökar eftersom hon är en kvinna som behöver mycket integritet som till stor del går förlorad inne i fängelserna.”

Ockupationsstyrkorna arresterade Al-Zaq 2007 vid Beit Hanoun och genomgick en hård utredning anklagad för att ha planerat att genomföra en kommandooperation. Hon dömdes till 12 års fängelse, varav hon avtjänade cirka två år Hon frigavs i ”Wafaa Al-Ahrar” fångbytesaffären 2010.

På den nationella palestinska kvinnodagen, som infaller årligen den 26 oktober, registrerar palestinska organisationer närvaron av 33 kvinnliga fångar för närvarande i ockupationsfängelserna.

Dagen har symboliska konnotationer och ett uråldrigt värde, eftersom den förkroppsligar palestinska kvinnors marsch och genom åren. Den här dagen hölls den första palestinska kvinnokonferensen i staden Jerusalem den 26 oktober 1929, med närvaro av mer än 300 kvinnor i politiskt arbete.

Efter upptrappningen av händelserna i Al-Buraq-revolutionen så så gick man hårt mot kvinnorna, deras hem revs, deras familjer fördrevs och många fängslades. Därför ökade palestinska kvinnors deltagande i politiskt arbete ännu mera. Och då skapade man denna dag för att föreviga det datumet.

Al-Zaq visste inte vid tidpunkten för hennes arrestering att hon var gravid med sin son Youssef, som hon födde i fängelset, och hon säger: ”Läkarnas undersökning visade att jag var gravid, men den här graviditeten gjorde inte någon skillnad för mig med underrättelseofficerarna som utövade all slags tortyr mot mig.”

Under graviditetsmånaderna led Al-Zeq av misshandel, brist på hälsosam näring och den dåliga kvaliteten på maten som lagades till palestinska kvinnliga politiska fångar av israeliska fångar med kriminell bakgrund.

Efter att hon utsatts för tortyr under en period av 21 dagar, inklusive 7 dagar, där hon tvingades sitta oavbrutet på en liten järnstol i undersökningscentret, vilket varvades med elektrisk tortyr, sedan kastades hon in i en liten cell.

I denna cell, som knappt rymmer två personer, var Al-Zaq tillsammans med två andra kvinnliga politiska fångar, och för att föra beskrivningen av denna cell närmare läsaren sa Al-Zaq att ”dess bredd är en meter och dess längd överstiger inte två meter, solen når oss inte, och vi turades om att sova, röra oss och sitta.”

På grund av storleken på denna cell fanns det ingen plats för en dusch inuti som i de större cellerna, som rymmer 8 kvinnliga fångar. Badrummet låg utanför cellen och saknade den integritet och säkerhet som en kvinnlig fånge behöver.

Al-Zaq mindes sin sinnesstämning när hon beskrev det här badrummet, och efter en stunds tystnad sa hon, ”Badrummet bestod av 3 väggar, utan dörr, och var täckt av en bit nylon (plast), så hur kan en fånge skydda sig från bli bevakad?!”.

”Vi vidtog alla försiktighetsåtgärder och säkerhetsåtgärder för att skydda oss själva”, tillade hon.

Daglig rutin

Som ett sätt att störa och beröva de kvinnliga fångarna vila och tillräckligt med sömn, ålägger fängelsemyndigheten komplicerade dagliga procedurer, vilket tvingar de kvinnliga fångarna att genomgå räkning flera gånger om dagen, med början klockan fem på morgonen, och fortsätter hela dagen en gång varannan till var tredje timme.

När det gäller Al-Zaq förlorade hon under hela sin internering, liksom andra kvinnliga fångar, förmågan att sova bekvämt och oavbrutet, och hon säger att hon brukade sova korta tider, och att hon tillbringade långa timmar under natten i bön, och hon väntade varje ögonblick på att hennes cell skulle stormas.

Nisreen Abu Kamil – den sista kvinnliga fången som befriades från fångenskapens bojor – håller med fången Al-Zaq och säger att fängelseupplevelsen är ”hård och smärtsam”, och dess bitterhet är större för kvinnor än för män, särskilt för dem som har barn som är berövade att träffa dem.

Ockupationsmyndigheterna arresterade Nisreen, som var gift och hade 7 barn, den 18 oktober 2015 och dömde henne till 6 års fängelse, som hon tillbringade helt och hållet i ”Damon”-fängelset, anklagad för att ha gett hjälp till motståndet i Gaza.

Fängelsemyndigheten kräver att kvinnliga fångar bär en fängelseuniform, liknande den som bärs av fångar, som är en brun jacka, som Nisreen beskriver som ”tråkig.” Hon säger, ”Vi var ofta angelägna om att bära böneskyddet, eftersom det är mer en jacka för kvinnor, och många kvinnliga fångar föredrar att sova i den i väntan på nattliga räder.

Nisreen själv tror att hon klarade sin erfarenhet av internering framgångsrikt, och investerade de år av fängelse hon tillbringade i att läsa och memorera 25 delar av den heliga Koranen, och hon sa, ”Jag kom ur denna hårda upplevelse mer kraftfull.”

Godtyckliga handlingar

Direktören för ”Palestine Center for Prisoners’ Studies” – Riyad Al-Ashqar – sa att 33 palestinska kvinnliga fångar, inklusive 7 mödrar, lider av svåra förhållanden och utsätts för olika former av orättvisa och förföljelse.

Enligt Al-Ashqar har de senaste månaderna visat en intensifiering av kriminalvården när det gäller att storma och misshandla kvinnliga fångar, konfiskera deras tillhörigheter, samt utdöma ekonomiska böter för dem under förevändning att de bryter mot fängelselagarna.

Han förklarade att det svåraste lidandet för de kvinnliga fångarna är bristen på integritet, som ett resultat av närvaron av övervakningskameror dygnet runt, som fängelseförvaltningen placerade i korridorerna och al-Fura-gården.

Al-Ashqar sa att kvinnliga fångar utsätts för isoleringscell, nekas behandling och utbildning och står inför förödmjukande husrannsakningar.

Statistik visar att den israeliska ockupationen sedan 1967 har begått mer än 16 000 arresteringar riktade mot palestinska kvinnor.

Bland de 33 kvinnliga fångar som för närvarande sitter fängslade avtjänar 8 kvinnliga fångar fängelsestraff på mer än 10 år, förutom 8 kvinnliga fångar som har dömts från 5 till 10 år, medan en kvinnlig fånge är föremål för förnyad administrativ frihetsberövande utan rättegång, enligt Palestine Center for Prisoners’ Studies