Mer växtbaserat i Landskrona stad

2022.10.26

Idag har vi fler vegetarianer och veganer i Sverige än någonsin. 9% av befolkningen äter veganskt eller vegetariskt, och närmare 60% av alla svenskar äter vegetariskt minst en gång i veckan enligt Axfood’s Vegobarometer år 2021. De senaste 5 åren har försäljningen på vegetariska produkter ökat mellan 20-40% årligen.

Med tanke på de höga siffrorna, som dessutom ökar, bör Landskrona satsa mer på växtbaserade produkter. Ingen kan ha missat att konsumtionen av kött är något vi måste minska på, för miljön, djurens och vår skull. Mängden veganer och vegetarianer kommer sannolikt enbart att öka, så även i Landskrona. Växtbaserade alternativ ska kunna erbjudas i alla kommunala och upphandlande privata verksamheter. Vi bör även införa minst en köttfri dag i Landskronas skolor. Vi vill att Landskrona ska vara en modern kommun som kan ses som en förebild av andra kommuner.

Vi människor har en lång tradition av att äta kött, men livsstilsförändringar måste göras om vi ska rädda planeten och skapa en hållbar framtid.

På Landskrona.se under ”Hållbarhetsarbete i Landskrona” står det:

”Produktion av kött är betydligt mer energikrävande än grönsaksproduktion. Köttproduktion har en negativ klimatpåverkan. Att äta mer vegetarisk mat kan därför vara ett sätt att minska din miljöbelastning.”

Att ta ansvar för miljön gäller inte enbart på individnivå. Förespråkas detta av Landskrona stad, så bör det även implementeras i kommunala verksamheter och upphandlade privata verksamheter.

Vi vill:

• Införa en köttfri dag i Landskronas skolor
  • Att växtbaserade alternativ skall kunna erbjudas till alla inom den kommunala verksamheten, samt upphandlade privata verksamheter

Peter Schrewelius